1) Bepaal je doelgroep
Een doelgroep heeft volgende kenmerken: geslacht; leeftijd; beroep; levensstijl, specifieke problemen; vragen en interesses.
Als je jouw boek voor een specifieke doelgroep schrijft heb je meer kans dat je lezer zich persoonlijk aangesproken voelt. Je kan hem in jouw verhaal betrekken. Je geeft antwoord op zijn vragen en je richt je op het oplossen van zijn problemen.
Ook voor jouw promotie achteraf is het hebben van een specifieke doelgroep een pluspunt. Je kan hen veel makkelijker bereiken als je je op één specifieke groep richt. Voor elke doelgroep is wel een magazine of website opgericht.
Als je weet voor wie je schrijft kan je hen gemakkelijker zoeken en vinden.
2) Kies een onderwerp
Als je een non-fictie boek wilt schrijven moet je ervaring en kennis hebben over een bepaald onderwerp.
Stel jezelf volgende vragen:
- Wat is het dat ik weet waarmee ik anderen kan helpen?
- Naar welke informatie zijn mensen op zoek?
- Waar heb ik een antwoord op?
- Waar heb ik ervaring mee?
- Wat heb ik geleerd dat een les kan zijn voor een ander?
- Waarin ben ik een expert?
Maak een lijst van 5 tot 10 onderwerpen en vraag jouw omgeving en/of je klanten welk onderwerp zij het beste vinden.
Met dit onderwerp ga jij vervolgens aan de slag.
Als je het onderwerp hebt is het moment aangebroken om een pakkende titel te maken. Dit hoeft nog geen definitieve titel te zijn maar eentje waarrond jij verder werkt. Aanpassen en verbeteren kan achteraf nog altijd.
3) Creëer een blueprint van jouw boek
Je kan beter een planning hebben als je een non-fictie boek begint te schrijven.
Als je in het wilde weg begint te schrijven zal je achteraf zien dat je jezelf meer dan eens herhaalt. Bespaar jezelf tijd en frustratie en maak een blauwdruk (blueprint) van jouw boek.
Maak een outline!
Eerst moet je vaststellen hoeveel hoofdstukken je wilt schrijven. Voor een non-fictie boek maak je 16 tot 18 hoofdstukken. Elk hoofdstuk moet over een specifiek onderwerp gaan. Lever kwaliteit! Je moet iets interessants vertellen.
Focus vooral op kwaliteit en niet zozeer op kwantiteit!
Per hoofdstuk moet je 15 zinnige dingen oplijsten waarover jij wilt praten.
Als je vastloopt bij het vinden van 15 onderwerpen kan je teruggrijpen naar vragen als ‘what, when, where, why, who, how’.
Deze 15 punten vorm je om naar 15 betekenisvolle vragen waarop jij een antwoord gaat geven.Visualiseer het antwoord op elke vraag en schrijf 3 kern(power)woorden op die verband houden met jouw verhaal. Het echte schrijven is voor later.
Eerst ga je elk van de 15 vragen één voor één af zodat je 3 powerwoorden hebt per vraag. Doe dit voor elke hoofdstuk en je outline is af!
Planning is noodzakelijk om gemotiveerd en gefocust te blijven. Een goede planning voorkomt dat je boek te groot wordt waardoor je het overzicht verliest. Jouw doel is je boek afwerken en een outline houdt je op de rit.
4) Schrijf je boek
Nu is het tijd om te beginnen schrijven.
Kies een willekeurig hoofdstuk en één van je 15 vragen en gebruik de ‘writing machine’ om te beginnen schrijven. Je zet je wekker op 5 minuten en je begint te schrijven. Stop niet. Laat komen wat er komt. Schrijf snel en verbeter niet!
Wil je meer weten over de ‘writing machine’ ga dan naar volgende blog voor meer informatie!
Last but not least, schrijf elke dag om gefocust te blijven. Het laatste dat jij wilt is twee jaar verspillen en eindigen zonder afgewerkt boek. Ook op drukke dagen kan je altijd even tijd vrij maken. Al schrijf je maar 15 minuten, elke stap die jij zet brengt je dichter bij een afgewerkt boek.
Als je 18 hoofdstukken hebt met 15 vragen per hoofdstuk moet je 270 stukjes schrijven. Elk stukje vraagt 5 minuten van jouw tijd. Er zullen dagen zijn dat je misschien maar 5 minuten kan schrijven maar op andere dagen kan je misschien wel een uur vrij maken waardoor je 20 stukken schrijft.
Schrijven is een vaardigheid. Je wordt er alleen maar beter in door het te doen. Hoe vaker je schrijft, hoe beter je wordt!
—————————
Waar loop jij tegenaan bij het schrijven van jouw boek? Ik hoor jouw reactie graag in het reactieveld onderaan!
Stuur dit artikel ook door naar je
- Facebook-vrienden
- Twitter-volgers
- LinkedIn connecties
- en bloglezers..
Schrijf je nu in voor de volgende schrijftips:
Volg mij op Twitter: @PassieSchrijven volgen
“Vind ons leuk op Facebook”: Passievoorschrijven
Be persistent! Hang on!
Ine